Zo belangrijk is samenwerken!

‘Bedankt voor alle tips en oefeningen’:

Van mompelende verlegen jongen, naar zelfbewuste puber.

De eerste keer dat Steve bij mij komt, kijkt hij me niet aan, hij durft niets te zeggen en als ik hem een vraag stel, mompelt hij onverstaanbaar. Ik moet hem steeds vragen te herhalen wat hij zegt, ik voel me hier wat opgelaten bij. Steve is 12 jaar, zit in groep 7 op het Speciaal Basisonderwijs (SBO) en heeft de diagnose ‘klassiek autisme’. Daarbij, of misschien ook wel daardoor, heeft hij een laag zelfbeeld, hij denkt dat hij dom is. Steve is angstig voor het onbekende en uit zijn frustraties door zichzelf te slaan. Hij ervaart veel stress voor examens of een spreekbeurt.

Ouders willen graag dat ik Steve help zichzelf positief te waarderen en beter leert omgaan met frustraties. Ook zouden ze graag zien dat hij minder stress ervaart als er een toets of spreekbeurt aankomt.
De ouders van Steve zijn bewuste en betrokken mensen. Ze vinden goede zorg en begeleiding erg belangrijk voor hun kinderen.

Steve is een gevoelige, lieve en eerlijke jongen. Hij zegt niets te veel en wat hij zegt, meent hij. Hij heeft behoefte aan begrip, geduld maar ook aan duidelijkheid. Als je hem gaat dwingen, ben je hem ‘kwijt’. Het is voor hem heel belangrijk dat de leerkracht dit begrijpt.

Gelukkig heeft Steve dit jaar zo’n leerkracht; Guus. Guus stelt dezelfde eisen aan Steve dan aan de andere leerlingen. Maar behalve dat, benoemt hij het gedrag dat Steve vertoont als dit opvallend of afwijkend is. Guus is helder in zijn communicatie wat Steve het gevoel van veiligheid geeft.

In de sessies kunstzinnige therapie die Steve bij mij volgt, laat ik hem oefeningen doen, die niet te moeilijk zijn maar hem wel uitdagen. Een kwartier voor elke sessie, ga ik de klas van Steve in, om hem te laten weten dat ik hem straks ophaal. Op deze manier kan hij zich geestelijk voorbereiden. Als ik dit niet doe, ben ik er voor hem te plotseling en voelt hij weerstand. Ik zoek met hem naar oefeningen die hem uitdagen en een beetje frustreren, oefeningen die doorzettingsvermogen en geduld van hem vragen. Omdat hij graag nieuwe dingen leert, vertel ik achtergrondinformatie over de kunstenaar of de oefeningen die we doen.

Voor een van de projecten die ik Steve laat doen, gebruik ik het werk van kunstenaar en architect Hudertwasser als inspiratiebron. Het begintpunt, dat ik Steve zelf laat neerzetten, is een kader waarbinnen hij gaat werken, de horizon en de weg ernaar toe. Vandaaruit, mag hij vormen en kleuren om de objecten maken, geheel naar eigen inzicht.IMG-20150624-WA0000

Als het werk klaar is, laat ik Steve zijn werk bekijken en alle onderdelen met dezelfde kleur ‘eruit’ halen en sorteren. Zo ontstaan er 5 aparte werken. Uit deze werken, laat ik hem steeds twee vormen kiezen. En van deze tien vormen, maakt hij weer een nieuwe compositie. 

Door op deze manier te werken wordt de fantasie gestimuleerd. Er onstaat een prachtig kunstwerk wat zijn zelfbeeld positief bevordert. Het analyseren, het sorteren van de kleurige vormen, helpt het inzicht vergroten en het begrijpen en doorzien van situaties en in het nemen van de eigen regie.

Gedurende het traject, heb ik geregeld overleg met Guus, de leerkacht van Steve en met zijn ouders. Zo houden we elkaar op de hoogte van het proces van Steve en voelt Steve zich ondersteunt door deze samenwerking.

In de gesprekjes die ik nu met Steve heb, kijkt hij mij aan en vertelt zelfbewust en duidelijk wat hem bezig houdt. Doordat ouders, de leerkracht en ik als therapeut op elkaar afgestemd zijn in de ondersteuning en begeleiding van Steve, heeft hij deze enorme stappen kunnen maken. En het allerbelangrijkst is natuurlijk zijn eigen inzet en motivatie!

Als we het traject afsluiten, staat Steve voor de grote overstap naar het voortgezet onderwijs.
We laten Steve met een gerust hart gaan: hij kan goed zijn gevoelens benoemen en heeft meer zelfvertrouwen ontwikkeld! Bij het afscheid kijkt hij me aan en zegt: ‘Bedankt voor alle tips en oefeningen!’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: