Life, animated. Een portret van een autistische jongen en zijn gezin.

Terwijl de vleermuizen door de avondschemer vliegen op mijn weg naar huis, sudder ik nog na over de film die ik zojuist zag: ‘Life, animated’. Een portret van een autistische jongen, inmiddels een jongvolwassene zoals hij zelf zegt, en zijn gezin.

Owen is een innemende jongen die je laat grinniken om zijn uitspraken en gedrag. Een beetje feelgood documentaire. Toch vind ik de film ook ontroerend, ik kan goed meevoelen met de ouders die bij regelmaat geëmotioneerd zijn. Bijvoorbeeld om wat Owen toch al bereikt heeft maar ook hun zorgen om ‘later’.

Owen heeft een script nodig om de wereld te begrijpen. Hij gebruikt hiervoor Disneyfilms. Owen is ‘protector of the sidekicks’: de beschermer van de buitenbeentjes.
In een toespraak zegt hij: ‘Autistische mensen willen contact, net als andere niet autisten’. Voor een autist is de wereld warrig, alles komt ongefilterd binnen. ‘Wij zijn daarom soms wat in de war’.

Wat ik het mooie van deze film vind, is dat het laat zien dat het van ons vraagt ‘out of the box’ te denken. Kinderen met autisme willen ons iets duidelijk maken. We moeten op zoek naar iets wat ons onbekend is. Dat vraagt inleven en aanpassen.
Een moeder vertelde me onlangs dat ze van haar kind heeft geleerd buiten de geijkte kaders te kijken.

In mijn praktijk komen veel kinderen met een of andere stoornis in het autistisch spectrum. Elk kind is anders.
Wat deze kinderen veelal gemeen hebben, is dat ze (hoog)gevoelig zijn. Het is soms moeilijk voor ze, hoofdzaken en bijzaken van elkaar te scheiden.

Voorspelbaarheid is dan veilig en fijn. Als je weet waar je aan toe bent, als je weet wat je staat te wachten, hoef je je daar alvast niet meer over na te denken en je druk om te maken.
Een meisje in mijn praktijk is de hele ochtend zenuwachtig want ze moest ’s middags naar de dokter. Ze kan goed verwoorden waarom: Ze is niet bang voor pijn, ze is gespannen omdat ze niet weet wat de dokter zou gaan doen.

Al met al vind ik de film, ‘Life, animated’ over het leven van Owen Suskind, de moeite waard om te gaan bekijken!

Om te lezen:  ‘Het elastiek tussen lichaam en ziel’.
Verkenningen in het grijze gebied tussen hooggevoeligheid en autisme.
door Hans Lemmens.
nr2

Plaats een reactie